followers :)

13 July 2011

.lelaki tikus.

apa tu lelaki tikus ? mungkin ada yang dah boleh faham apa yang dimaksudkan. Bagi yang belum faham tu , haa meh sini meh .

                                                  okay . tikus ni comel . lelaki tikus takk


Lelaki Tikus tu adalah lelaki yang suka mengeluarkan bunyi macam tikus bila bertembung , ternampak , berselisih  jalan dengan perempuan .Perempuan yang menjadi pilihan lelaki tikus ni tak terkira golongannya . Daripada anak dara , budak sekolah , mak orang mahupun yang dah bergelar nenek pun terpilih juga .

isu kali ni pasal perangai atau tabiat lelaki tikus yang suka mengusik perempuan . mari renung-renungkan situasi di bawah . ada betoi ka ?

SITUASI 1

seorang gadis baru balik dari pergi membeli-belah bersama rakannya. ketika turun dari bas, kelihatan dua orang lelaki tikus sedang bersidai di perhentian bas sambil mengeluarkan bunyi tikus untuk menarik perhatian gadis-gadis tadi . bila tidak ada respon , keluar pulak ayat macam ni

| Hai , sorang je ? tak nak abang teman ?

dalam hati gadis sumpah seranah." buta ke ? tak nampak kitorang jalan dua orang ni "
tetapi gadis-gadis ini tak layan . malah jalan lebih laju tanpa menghiraukan mereka . lalu lelaki tikus sambung mengayat

| Assalamualaikum. tak jawab dosa . kalau jawab suka dekat abang .


SITUASI 2

dua orang lelaki tikus sedang membonceng motosikal di jejalan kampung . lalu ternampak seorang gadis ayu sedang berjalan seorang diri dalam perjalanan pulang ke rumah . lelaki tikus mula beraksi

| *bunyi tikus* Hai, jalan sorang-sorang je ke? eeee.kat depan tu ada hantu . takut tak? takutnye . jomla abang teman

gadis bermonolog dalaman. " gila. sendiri tanya , sendiri jawab . ntah ntah dia yang takut hantu ."

Dan rutin  begini selalu terjadi kepada lelaki-lelaki tikus yang merupakan golongan penganggur tegar ataupun tidak ada kerja melainkan menjadi penunggu setia perhentian bas , simpang jalan di kawasan perumahan mahupun di bawah tiang elektrik kendalian TNB .

persoalannya . adakah lelaki tikus ni merupakan golongan peramah kerana sikap berani dan suka menegur orang lain yang tidak dikenalinya ? atau merupakan golongan yang tidak bermaruah ?

kebanyakan lelaki zaman sekarang ( bukan semua ) tak kira muda, remaja , mahupun yang tua pantang nampak perempuan yang berjalan sorangsorang atau berkumpulan , mesti nak tegur dengan apa cara sekalipun . paling senang bunyi tikus . bunyi yang sangat menjengkelkan bagi kaum hawa . bila ada perempuan yang tak suka atau tak puas hati :

"apa suwit2 ? ingat orang takde nama ke?"

lalu lelaki tikus itu akan segera mengatur strategi mengorat dengan cara yang lain pulak seperti :

| eh , marah pulok dia . hai cik adik manis . nama siapa ?

| awak , tali kasut awak tercabut lah .

| eee. tengok ni . duit lah .

wahai kaum adam . ini sangat menjengkelkan tahu ?

Ramai lelaki selalu menasihati kami kaum permpuan supaya berasa lebih malu serta menjaga maruah dan harga diri . tetapi . berapa ramai kaum lelaki yang menasihati kaum mereka sendiri untuk lebih bermaruah ?

SEDAR TAK ?

mari jenguk pula 3 jenis reaksi oleh 3 orang perempuan bila kena usik oleh lelaki-lelaki tikus ini :


1# perempuan sopan . lemah lembut . ayu . 

| *bunyi tikus* hai . nak abang teman tak . awak ni lawa lah . nama siapa ya ? 

REAKSI : perempuan jenis ni mungkin akan berjalan lebih laju atau berlari terus akibat ketakutan atas teguran yang melampau . ini juga boleh mendatangkan trauma kepada seseorang perempuan . ya . mungkin korang gelak bila dengar . tapi jangan jadi KEJAM boleh tak ? hormat lah sikit . mak kau pun perempuan jugak . kalau tak kerana dia , kau tak lahir kat dunia ni .

2# perempuan cantik . hot. seksi . bergaya . 

| *bunyi tikus* hai . nak abang teman tak . awak ni lawa lah . nama siapa ya ? 

REAKSI :

" hello . muka macam kapal pecah ada hati nak ngorat ai ? "

" tau la ai ni lawa . semua nak mengorat ai . benci lah ! "
*bermonolog dalam hati sambil menjeling tajam dengan muka masam 

ni kes lain sikit . perempuan jenis ni mungkin duduk dalam kategori yang agak berani . tapi berani macam mana pun kita , jangan sesekali mencabar kesabaran lelaki-lelaki tikus ni . atau dalam bahasa lembutnya , jual mahal . bahaya ! sebab kudrat kita tak mampu lawan balik dorang ni bila nafsu kuda dah mula merajai jiwa . ehem .
lebih baik pergi je dari situ . setel .

3# perempuan biasa . normal . simple . tenang .

| *bunyi tikus* hai . nak abang teman tak . awak ni lawa lah . nama siapa ya ?

REAKSI : perempuan jenis ni biasanya akan ambil jalan mudah . blah je dari situ . tapi dalam masa yang sama mereka akan lebih berhati-hati . taknak lalu jalan tu dah . atau ajak abang kalau nak pergi situ . mungkin tidak akan meninggalkan kesan trauma macam perempuan yang pertama tadi . cuma fobia . dan akan meninggalkan tanggapan buruk pada lelaki-lelaki tikus itu .

Kaum adam . kalau korang melabelkan perempuan gedik sebagai perempuan murahan , kami melabelkan lelaki tikus sebagai lelaki murahan juga . adil kan ?

hanya perempuan murahan akan tertarik dengan lelaki murahan . 

perempuan yang baik hanya untuk lelaki yang baik . lelaki yang baik hanya untuk perempuan yang baik .

pesanan pink

Gadis . sila jaga maruah anda . dari segi pakaian , percakapan dan bahasa tubuh anda .

peace :)

3 comments:

kambing said...

haha, lawak la. mana dapat idea tulis ni. pernah terjadi kat diri sendiri ke? good one!

Unknown said...

haha..kelakar je..lelaki tikus..klu jumpe wat dono je..hihi

amii afandi said...

falalala. lawak laaa =.=''

hahaha.nice one!