followers :)

13 July 2011

.lelaki tikus.

apa tu lelaki tikus ? mungkin ada yang dah boleh faham apa yang dimaksudkan. Bagi yang belum faham tu , haa meh sini meh .

                                                  okay . tikus ni comel . lelaki tikus takk


Lelaki Tikus tu adalah lelaki yang suka mengeluarkan bunyi macam tikus bila bertembung , ternampak , berselisih  jalan dengan perempuan .Perempuan yang menjadi pilihan lelaki tikus ni tak terkira golongannya . Daripada anak dara , budak sekolah , mak orang mahupun yang dah bergelar nenek pun terpilih juga .

isu kali ni pasal perangai atau tabiat lelaki tikus yang suka mengusik perempuan . mari renung-renungkan situasi di bawah . ada betoi ka ?

SITUASI 1

seorang gadis baru balik dari pergi membeli-belah bersama rakannya. ketika turun dari bas, kelihatan dua orang lelaki tikus sedang bersidai di perhentian bas sambil mengeluarkan bunyi tikus untuk menarik perhatian gadis-gadis tadi . bila tidak ada respon , keluar pulak ayat macam ni

| Hai , sorang je ? tak nak abang teman ?

dalam hati gadis sumpah seranah." buta ke ? tak nampak kitorang jalan dua orang ni "
tetapi gadis-gadis ini tak layan . malah jalan lebih laju tanpa menghiraukan mereka . lalu lelaki tikus sambung mengayat

| Assalamualaikum. tak jawab dosa . kalau jawab suka dekat abang .


SITUASI 2

dua orang lelaki tikus sedang membonceng motosikal di jejalan kampung . lalu ternampak seorang gadis ayu sedang berjalan seorang diri dalam perjalanan pulang ke rumah . lelaki tikus mula beraksi

| *bunyi tikus* Hai, jalan sorang-sorang je ke? eeee.kat depan tu ada hantu . takut tak? takutnye . jomla abang teman

gadis bermonolog dalaman. " gila. sendiri tanya , sendiri jawab . ntah ntah dia yang takut hantu ."

Dan rutin  begini selalu terjadi kepada lelaki-lelaki tikus yang merupakan golongan penganggur tegar ataupun tidak ada kerja melainkan menjadi penunggu setia perhentian bas , simpang jalan di kawasan perumahan mahupun di bawah tiang elektrik kendalian TNB .

persoalannya . adakah lelaki tikus ni merupakan golongan peramah kerana sikap berani dan suka menegur orang lain yang tidak dikenalinya ? atau merupakan golongan yang tidak bermaruah ?

kebanyakan lelaki zaman sekarang ( bukan semua ) tak kira muda, remaja , mahupun yang tua pantang nampak perempuan yang berjalan sorangsorang atau berkumpulan , mesti nak tegur dengan apa cara sekalipun . paling senang bunyi tikus . bunyi yang sangat menjengkelkan bagi kaum hawa . bila ada perempuan yang tak suka atau tak puas hati :

"apa suwit2 ? ingat orang takde nama ke?"

lalu lelaki tikus itu akan segera mengatur strategi mengorat dengan cara yang lain pulak seperti :

| eh , marah pulok dia . hai cik adik manis . nama siapa ?

| awak , tali kasut awak tercabut lah .

| eee. tengok ni . duit lah .

wahai kaum adam . ini sangat menjengkelkan tahu ?

Ramai lelaki selalu menasihati kami kaum permpuan supaya berasa lebih malu serta menjaga maruah dan harga diri . tetapi . berapa ramai kaum lelaki yang menasihati kaum mereka sendiri untuk lebih bermaruah ?

SEDAR TAK ?

mari jenguk pula 3 jenis reaksi oleh 3 orang perempuan bila kena usik oleh lelaki-lelaki tikus ini :


1# perempuan sopan . lemah lembut . ayu . 

| *bunyi tikus* hai . nak abang teman tak . awak ni lawa lah . nama siapa ya ? 

REAKSI : perempuan jenis ni mungkin akan berjalan lebih laju atau berlari terus akibat ketakutan atas teguran yang melampau . ini juga boleh mendatangkan trauma kepada seseorang perempuan . ya . mungkin korang gelak bila dengar . tapi jangan jadi KEJAM boleh tak ? hormat lah sikit . mak kau pun perempuan jugak . kalau tak kerana dia , kau tak lahir kat dunia ni .

2# perempuan cantik . hot. seksi . bergaya . 

| *bunyi tikus* hai . nak abang teman tak . awak ni lawa lah . nama siapa ya ? 

REAKSI :

" hello . muka macam kapal pecah ada hati nak ngorat ai ? "

" tau la ai ni lawa . semua nak mengorat ai . benci lah ! "
*bermonolog dalam hati sambil menjeling tajam dengan muka masam 

ni kes lain sikit . perempuan jenis ni mungkin duduk dalam kategori yang agak berani . tapi berani macam mana pun kita , jangan sesekali mencabar kesabaran lelaki-lelaki tikus ni . atau dalam bahasa lembutnya , jual mahal . bahaya ! sebab kudrat kita tak mampu lawan balik dorang ni bila nafsu kuda dah mula merajai jiwa . ehem .
lebih baik pergi je dari situ . setel .

3# perempuan biasa . normal . simple . tenang .

| *bunyi tikus* hai . nak abang teman tak . awak ni lawa lah . nama siapa ya ?

REAKSI : perempuan jenis ni biasanya akan ambil jalan mudah . blah je dari situ . tapi dalam masa yang sama mereka akan lebih berhati-hati . taknak lalu jalan tu dah . atau ajak abang kalau nak pergi situ . mungkin tidak akan meninggalkan kesan trauma macam perempuan yang pertama tadi . cuma fobia . dan akan meninggalkan tanggapan buruk pada lelaki-lelaki tikus itu .

Kaum adam . kalau korang melabelkan perempuan gedik sebagai perempuan murahan , kami melabelkan lelaki tikus sebagai lelaki murahan juga . adil kan ?

hanya perempuan murahan akan tertarik dengan lelaki murahan . 

perempuan yang baik hanya untuk lelaki yang baik . lelaki yang baik hanya untuk perempuan yang baik .

pesanan pink

Gadis . sila jaga maruah anda . dari segi pakaian , percakapan dan bahasa tubuh anda .

peace :)

3 comments:

yusuf said...

haha, lawak la. mana dapat idea tulis ni. pernah terjadi kat diri sendiri ke? good one!

syaz@rozelt said...

haha..kelakar je..lelaki tikus..klu jumpe wat dono je..hihi

amii afandi said...

falalala. lawak laaa =.=''

hahaha.nice one!