followers :)

4 April 2012

.ikhlas.

Assalamualaikum :)

Serasanya lama benar dakwat tidak menconteng kertas ini.
Bukan apa
Mungkin tidak terdaya untuk kembali ke sini
Terlalu banyak halangan berduri kecil dan besar
Terlalu lama masa dihabiskan tanpa sempat dirakamkan pita
Terlalu jauh hati untuk berada di ruangan perasaan
Takpa, kali ini aku cuba.

Alhamdulillah..
Aku kini bergelar mahasisiwi
Sejak kaki menapak ke sana
Seperti ada sesuatu yang memanggil aku pulang
Ah, janganlah!
Aku baru belajar nak jauh daripada keluarga
Baru nak berhijrah.

HIJRAH!
Ya, aku ada niat untuk terus berhijrah.
Hijrah tempat
Hijrah hati
Hijrah diri

" kau dah buang tabiat ke? "

Mungkin orang akan persoalkan
Mungkin orang akan mula membina spekulasi masing-masing
Mungkin orang akan memandang aku atas bawah
Mungkin orang tak akan percaya

" Sabar. Hendak berubah memang ada ujiannya. Paling penting kamu sendiri kena kuat. Allah sentiasa bersama orang-orang yang sabar dan ingin berubah ke arah kebaikannya. Ingatlah, apabila kita benar-benar komited untuk berubah, Allah sendiri akan memperlihatkan 'kebenaran'. Tugas kita adalah berusaha untuk menjadi yang terbaik. Setiap orang secara fitrahnya sukakan kebaikan. Justeru, perubahan kita akan disenangi oleh mereka di sekeliling kita, malahan makhluk di langit juga. Bersangka baiklah kepada Allah, nescaya Allah akan kurniakan kebaikan kepada kita. "

Amin.

Jiwa terangkum jitu dengan nawaitu yang sali
Akidah yang tulen
Iman yang autentik
Untuk menjunjung taklif agama
Mendokong panji khalifah
Memakmurkan bumi Allah dengan syiar-syiarnya
Generasi demi generasi berlalu
Khalifah silih berganti 
Dan nur itu makin melata di seantero alam.

Renungkan :)

No comments: